1. | Finnäs, Leif / Pedagogiska institutionen |
Att se, höra och uppleva musik / Leif Finnäs.
- Ingår i: Folk och musik : 1993, ISSN 0789-6549, 2 (1993) s. 9-24. |
|
2. | Finnäs, Leif / Pedagogiska institutionen |
Olika musikrepresentationsformers effekt på lyssnarupplevelsen : några
teoriansatser, en forskningsöversikt, och ett empiriskt bidrag rörande
skolelevers reaktioner inför levande respektive mediaförmedlad musik / Michael
Uljens. - Vasa : Åbo Akademi, 1993. - 144 , <53> s.
- (Pedagogiska rapporter / Österbottens högskola. Pedagogiska institutionen,
ISSN 1236-3618 ; 1992, 1).
P. 105-144: Abreviated English version.
ISBN 951-650-212-1 |
|
3. | Hansén, Sven-Erik / Pedagogiska institutionen |
Hur förstärka den finlandssvenska identiteten i lärarutbildningen? / Sven-Erik
Hansén.
- Ingår i: Svenska folkskolans vänners kalender 1993, ISSN 0357-1068, 107 (1993) s. 21-28. |
|
4. | Finnäs, Leif / Pedagogiska institutionen |
Fritt utbildningsarbete : en utvärderande lägesbeskrivning / Jari Sarja ; i
medverkan av Leif Finnäs, Petri Salo, Jan Sjöberg. - Vasa : Åbo Akademi, 1994.
- 150 s. : ill., diagr., tab.
- (Pedagogiska rapporter / Österbottens högskola. Pedagogiska institutionen,
ISSN 1236-3618 ; nr 5).
ISBN 951-650-495-7 |
|
5. | Häger-Nylund, Birgit / Pedagogiska institutionen |
Vasa specialpedagogiska center : mötesplats för forskare och klienter / Birgit
Häger-Nylund.
- Ingår i: SPEC-NYTT, ISSN 0782-8039, (1994) 1, s. 15-26. |
|
6. | Andersson, Håkan / Pedagogiska institutionen |
Att värna den hela människan : drag i Zacharias Topelius' skol- och
bildningssyn / Håkan Andersson.
- Ingår i: Streiftog i historisk og komparativ pedagogikk : artikkelsamling utgitt i forbindelse med Torstein Harbos 70-årsdag / Knut Tveit (red.). - Oslo : Universitetet i Oslo, 1997, s. 117-132. - (Rapport / Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt ; 1997, 2). |
|
7. | Andersson, Håkan / Pedagogiska institutionen |
Broar : till Roger Broo på 50-årsdagen / [arbetsgruppen ... Gunilla Hellman ...
et al.] ; [medarbetarna: Andersson, Håkan ... et al.]. - [Helsingfors] :
Delegationen för svenska kulturfonden, 1995. - 151, [1] s. : ill.
Svensk och engelsk text.
ISBN 951-9211-37-3 |
|
8. | Andersson, Håkan / Pedagogiska institutionen |
The case of the Swedish-speaking finns / Håkan Andersson and Kjell Herberts.
- Ingår i: International review of education = Internationale Zeitschrift für Erziehungswissenschaft = Revue internationale de pédagogie, ISSN 0020-8566, Vol. 42 (1996) No. 4, s. 384-388. |
|
9. | Andersson, Håkan / Pedagogiska institutionen |
Viceordföranden har ordet : forskningen - vetenskapssamfundets nerv / Håkan
Andersson.
- Ingår i: Källan : Svenska litteratursällskapet informerar, ISSN 1237-8356, (1995) 1, s. 1-2. |
|
10. | Andersson, Håkan / Pedagogiska institutionen |
Fostran och tillhörighet / Håkan Andersson.
- Ingår i: Kasvatus : Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja, ISSN 0022-927X, (1995) 2, s. 97-100. Pääkirjoitus. |
|
11. | Andersson, Håkan / Pedagogiska institutionen |
History of education in post-war educational research in Finland : some trends
and problems / Håkan Andersson.
- Ingår i: Scandinavian journal of educational research, ISSN 0031-3831, Vol. 41 (1997) Nos 3-4, s. 333-346. |
|
12. | Andersson, Håkan / Pedagogiska institutionen |
Kring universitetens autonomi / Håkan Andersson.
- Ingår i: ÖH-bulletinen : tidskrift för Österbottens högskola ÅA, ISSN 1236-1151, (1995) 2, s. 2-3. |
|
13. | Andersson, Håkan / Pedagogiska institutionen |
Livslångt, livsbrett, livsdjupt lärande : reflexioner kring bildningens
dimensioner / Håkan Andersson.
- Ingår i: Lärandet som livshållning : det livslånga lärandet i ett finlandssvenskt perspektiv / Samuel Lindgrén och Jan Sjöberg (red.). - Helsingfors : Utbildningsstyrelsen, 1997, s. 33-43. ISBN 952-13-0134-1 |
|
14. | Andersson, Håkan / Pedagogiska institutionen |
Overnasjonalitet eller hjemsted - samfunnfagenes oppgaver i en verden "uten
grenser" / Håkan Andersson.
- Ingår i: Samfunnsfagkonferansen 1995 REFORM'94 Lillehammer, 13.-14. februar 1995 : konferansrapport / Högskolen i Lillehammer. - Lillehammer : Oppland distriktshøgskole, 1995, s. 101-111. - (Informasjonsserien, ISSN 0800-4935 ; 88/1995). ISBN 82-7184-159-9 |
|
15. | Andersson, Håkan / Pedagogiska institutionen |
Quo vadis, Österbottens högskola? / Håkan Andersson.
- Ingår i: ÖH-bulletinen : tidskrift för Österbottens högskola ÅA, ISSN 1236-1151, (1995) 1, s. 2-3. |
|
16. | Andersson, Håkan / Pedagogiska institutionen |
Skolan som livsfråga : kring Topelius syn på skola och undervisning / Håkan
Andersson.
- Ingår i: Svenskbygden : organ för finlandssvenskt bildningsarbete, ISSN 0356-1755, 74 ( 1995) 1, s. 9-13. |
|
17. | Andersson, Håkan / Pedagogiska institutionen |
Trädgårdsmästarbreven som pedagogik / Håkan Andersson.
- Ingår i: Festskrift till Johan Wrede 18.10.1995 / red. Magnus Pettersson. - Helsingfors : Svenska litteratursällskapet i Finland, 1995, s. 51-59. - (Skrifter utgivna av Svenska litteratursällskapet i Finland, ISSN 0039-6842 ; nr 594). ISBN 951-583-018-4 |
|
18. | Andersson, Håkan / Pedagogiska institutionen |
ÖH & ÅA / Håkan Andersson.
- Ingår i: Broar : till Roger Broo på 50-årsdagen / [arbetsgruppen ... Gunilla Hellman ... et al.] ; [medarbetarna: Andersson, Håkan ... et al.]. - [Helsingfors] : Delegationen för svenska kulturfonden, 1995, s. 24-33. Svensk och engelsk text. ISBN 951-9211-37-3 |
|
19. | Finnäs, Leif / Pedagogiska institutionen |
[Rec. av] Bruce L. Thiessen, The effects of melody/text integration on
reproduction of music / Leif Finnäs.
- Ingår i: Bulletin of the council for research in music education, ISSN 0010-9894, (1995) 126, s. 82-84. |
|
20. | Finnäs, Leif / Pedagogiska institutionen |
Folkbildningsstudier i musik för vuxna / Leif Finnäs.
- Ingår i: Den 22:a NFPF-kongressen, Vasa, 10-13. mars 1994. - [Vasa] : Institutionen för lärarutbildning, Åbo Akademi, Österbottens högskola, [1994], s. [Opag.]. Abstraktet sammanl. 1 s. NFPF = Nordisk förening för pedagogisk forskning. |
|
21. | Finnäs, Leif / Pedagogiska institutionen |
Musikalisk bildning för vuxet folk : en genomgång av tankar och rön beträffande
vuxnas intresseinriktade fritidsstudier i musik, och en empirisk granskning av
finländska folkbildningsinrättningars musikstudieutbud / Leif Finnäs. - Vasa :
Åbo Akademi, 1995. - 136, [15] s. : tab.
- (Pedagogiska rapporter / Österbottens högskola. Pedagogiska institutionen,
ISSN 1236-3618 ; nr 8).
Sammandrag.
ISBN 951-650-566-X |
|
22. | Salo, Petri / Pedagogiska institutionen |
Folkbildning i fokus : rapport i anslutning till ett seminarium kring det
finlandssvenska fria bildningsarbetet i Vasa 19.05.1994 / Petri Salo (red.). -
Vasa : Åbo Akademi, 1994. - 94 s. : diagr., ill., tab.
- (Diskussion och dokumentation / Österbottens högskola. Pedagogiska
institutionen, ISSN 1236-3626 ; nr 2).
ISBN 951-650-436-1 |
|
23. | Salo, Petri / Pedagogiska institutionen |
Folkbildningsforskning i Finland : vart tog den vägen? / Petri Salo & J. Sarja.
- Ingår i: Årsbok om folkbildning : forskning och utveckling, ISSN 1104-5094, (1997) s. 136-145. |
|
24. | Salo, Petri / Pedagogiska institutionen |
Från livslång utbildning till livslångt lärande / Petri Salo. - Helsingfors :
Svenska studiecentralen, 1997. - 24 s. : ill.
ISBN 952-90-8913-9 |
|
25. | Salo, Petri / Pedagogiska institutionen |
Från läroanstalt till yrkeshögskola : om förändring och utveckling i samband
med yrkeshögskoleförsöket / Petri Salo. - Vasa : Vasa tekniska yrkeshögskola,
1996. - 85, [10] s. : ill.
- (Vasa tekniska yrkeshögskola. Serie A. Rapporter, ISSN 1238-5115 ; nr 2).
ISBN 952-5074-14-5 |
|
26. | Salo, Petri / Pedagogiska institutionen |
Från techne till teknologi : en tolkning av yrkesutbildningens och den
yrkesinriktade vuxenutbildningens roll och uppgift ur ett vuxenpedagogiskt och
organisationsteoretiskt perspektiv / Petri Salo. - Vasa : Åbo Akademi, 1994. -
116, [24] s. : diagr., ill., tab.
- (Pedagogiska rapporter / Österbottens högskola. Pedagogiska institutionen,
ISSN 1236-3618 ; nr 4).
ISBN 951-650-435-3 |
|
27. | Salo, Petri / Pedagogiska institutionen |
On the andragocical conditions and foundations of learning within organizations
/ Petri Salo.
- Ingår i: Adult education without barrie[r]s : discussion and research in European context / Kyösti Kurtakko & Osmo Kivinen & Jari Eskola (eds.). - Rovaniemi : Lapin yliopisto, 1997, s. 100-119. - (Lapin yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja. C. Katsauksia ja puheenvuoroja, ISSN 1235-1075 ; 16). ISBN 951-634-569-7 |
|
28. | Salo, Petri / Pedagogiska institutionen |
Organizational learning in the context of a school organization : the case of
institute of technology / Petri Salo.
- Ingår i: Learning organisation from theory to practice / edited by Jorma Enkenberg, Marcus Gustafsson and Matti Kuittinen ; [publisher: University of Joensuu, Research and Development Center for Information Technology in Education]. - [Joensuu] : Joensuu University Press, 1996, s. 75-84. ISBN 952-9800-15-0 |
|
29. | Salo, Petri / Pedagogiska institutionen |
Självvärdering av funktionsduglighet vid arbetar- och medborgarinstitut :
exemplifierat med Jakobstads svenska arbetarinstitut / Petri Salo. - Vasa : Åbo
Akademi, 1995. - 93, [18] s. : ill., tab.
- (Diskussion och dokumentation / Österbottens högskola. Pedagogiska
institutionen, ISSN 1236-3626 ; nr 3).
ISBN 951-650-526-0 |
|
30. | Salo, Petri / Pedagogiska institutionen |
Voiko asiantuntijaorganisaatio olla oppiva organisaatio? / M. Kuittinen, P.
Salo.
- Ingår i: Hallinnon tutkimus, ISSN 0359-6680, 16 (1997) 3, s. 201-208. |
|
31. | Salo, Petri / Pedagogiska institutionen |
Yhteisöissä tapahtuva aikuiskasvatus vapaan sivistystyön tulevaisuuden
haasteena ja mahdollisuutena / Petri Salo.
- Ingår i: Aikuiskasvatus : aikuiskasvatustieteellinen aikakauslehti, ISSN 0358-6197, ( 1997) 1, s. 38-46. |
|
32. | Sandelin-Benkö, Singa / Pedagogiska institutionen |
Hälsa och livskvalitet / Singa Sandelin-Benkö.
- Ingår i: Folkhälsan, ISSN 0785-1448, (1997) 3, s. 18-20. |
|
33. | Sandelin-Benkö, Singa / Pedagogiska institutionen |
Utbildning av handledare inom social- och hälsovården : ett finländskt
perspektiv / Singa Sandelin-Benkö.
- Ingår i: Insikten : Riksföreningen Psykoterapicentrums tidning, ISSN 1400-0938, årg. 6 ( 1997) 1, s. 30-37. |
|
34. | Sandelin-Benkö, Singa / Pedagogiska institutionen |
Utforskandets vida marker : reflektioner kring spädbarnet och barnet i daghem
och förskola / Singa Sandelin-Benkö.
- Ingår i: Lärandet som livshållning : det livslånga lärandet i ett finlandssvenskt perspektiv / Samuel Lindgrén och Jan Sjöberg (red.). - Helsingfors : Utbildningsstyrelsen, 1997, s. 77-86. ISBN 952-13-0134-1 |
|
35. | Sjöberg, Jan / Pedagogiska institutionen |
Lärandet som livshållning : det livslånga lärandet i ett finlandssvenskt
perspektiv / Samuel Lindgrén och Jan Sjöberg (red.). - Helsingfors :
Utbildningsstyrelsen, 1997. - 234 s. : ill.
ISBN 952-13-0134-1 |
|
36. | Sjöberg, Jan / Pedagogiska institutionen |
Martti Haavios pedagogik och lärarpersonlighet / Jan Sjöberg.
- Ingår i: Den 22:a NFPF-kongressen, Vasa, 10-13. mars 1994. - [Vasa] : Institutionen för lärarutbildning, Åbo Akademi, Österbottens högskola, [1994], s. [Opag.]. Abstraktet sammanl. 1 s. NFPF = Nordisk förening för pedagogisk forskning. |
|
37. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
Att förklara utbildningsplaner : två strukturekvationsmodeller analyserade med
Lisrel / Michael Uljens. - Vasa : Åbo Akademi, 1995. - 36, [14] s. : ill.
- (Publikationer från pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi ; nr 17).
Abstract: Explaining educational plans.
ISBN 951-650-554-6 |
|
38. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
Början till slutet på lokala läroplaner? / Michael Uljens.
- Ingår i: Spektri : Opetushallituksen tiedote, ISSN 1235-3620, (1996) 2-3, s. 19. |
|
39. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
Dezentralisierung der Planung und Zentralisierung der Evaluation von die
Perspektive einer reflektive didaktische Theorie / Michael Uljens.
- Ingår i: Europa als Bildungsgemeinschaft : Bildung - Schulreform - Lehrerbildung ; die Beiträge zur internationalen Konferenz vom 3. bis 5. oktober 1996 an der Pädagogischen Hochschule Erfurt / hrsg. von Siegfried Protz. - Rudolstadt & Jena : Hain Verlag, 1997, s. 365-371. ISBN 3-930215-52-7 |
|
40. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
Didaktik : teori, reflektion och praktik / Michael Uljens (red.). - Lund :
Studentlitteratur, 1997. - 267 s.
Delvis övers. från norska, finska och tyska.
ISBN 91-44-47941-7 |
|
41. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
European identity in change : the meeting between German, Russian and Nordic
educational traditions / Michael Uljens (ed.). - Vasa : Åbo Akademi, 1997. -
212, [4] s. : ill.
- (Pedagogiska rapporter / Österbottens högskola, pedagogiska institutionen ;
nr 10).
ISBN 951-650-960-6 |
|
42. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
Grunddrag till en reflektiv skoldidaktisk teori / Michael Uljens.
- Ingår i: Didaktik : teori, reflektion och praktik / Michael Uljens (red.). - Lund : Studentlitteratur, 1997, s. 164-195. Delvis övers. från norska, finska och tyska. ISBN 91-44-47941-7 |
|
43. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
[Introduktion] / Michael Uljens.
- Ingår i: Didaktik : teori, reflektion och praktik / Michael Uljens (red.). - Lund : Studentlitteratur, 1997, s. 1-5. Delvis övers. från norska, finska och tyska. ISBN 91-44-47941-7 |
|
44. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
Issues in theory and practice of european education / Michael Uljens.
- Ingår i: European identity in change : the meeting between German, Russian and Nordic educational traditions / Michael Uljens (ed.). - Vasa : Åbo Akademi, 1997, s. 1-15. - (Pedagogiska rapporter / Österbottens högskola, pedagogiska institutionen ; nr 10). ISBN 951-650-960-6 |
|
45. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
Lehrerbildung und die Zweite Welle der Dezentralisierung : zur Analyse der
heutigen Situation / Pertti Kansanen & Michael Uljens.
- Ingår i: Diskussionen über einige pädagogische Fragen : V / herausgegeben von Pertti Kansanen. - Helsinki : University of Helsinki, 1995, s. 47-62. - (Research report / Department of Teacher Education, University of Helsinki ; 140). Edelliset osat nimellä Discussions on some educational issues. ISBN 951-45-6982-2 |
|
46. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
A model of school didactics and its role in academic teacher education /
Michael Uljens.
- Ingår i: Didaktik and/or curriculum / Stefan Hopmann, Kurt Riquarts (eds.). - Kiel : Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften, 1995, s. 301-332. ISBN 3-89088-101-7 |
|
47. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
Nationalsocialismen och bildningsteoretisk didaktik / Michael Uljens.
- Ingår i: Utbildning och demokrati : tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, ISSN 1102-6472, 4 (1995) 1, s. 116-121. |
|
48. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
On the history and future of finnish didactics / Pertti Kansanen, Michael
Uljens.
- Ingår i: Scandinavian journal of educational research, ISSN 0031-3831, 41 (1997) 3-4, s. 225-235. |
|
49. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
On the philosophical foundations of phenomenography / Michael Uljens.
- Ingår i: Reflections on phenomenography : toward a methodology? / Gloria Dall'Alba & Biörn Hasselgren (eds.). - Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 1996, s. 105-130. - (Göteborg studies in educational sciences ; 109). ISBN 91-7346-299-3 |
|
50. | Uljens, Michael / Pedagogiska institutionen |
Pekande finger blir värja : frivilliga prov kan tolkas på många sätt / Michael
Uljens.
- Ingår i: Läraren, ISSN 0356-7842, 10 (1996) 22, s. 5. |